مدیکس

خواص کنجد

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/7/19
2
+ 0 | - 0

کنجد یک دانه ریز و روغنی است که از قدیم تا الان جایگاه ویژه ای در طب سنتی و آشپزی دارد. کنجد در دو رنگ سفید و سیاه موجود است که هرکدام خواص مفیدی برای یکدیگر دارند. طعم کنجد بسیار نرم و لطیف است و بافت دلنشینی دارد. به همین دلیل، اضافه کردن آن به غذا باعث می شود تا طعم غذا بسیار خوشمزه و عالی شود.

همچنین منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشد. روش های استفاده متفاوتی برای کنجد موجود است. می توانید از انواع خام، بو داده و یا آسیاب شده و حتی به عنوان روغن استفاده کرد.

در انواع غذاها مانند سالاد، نان، سوپ، سس، دسر و شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص زیاد و گستردگی روش های مصرف آن باعث شده تا افراد بسیاری به دنبال خرید و مصرف آن باشند.

 

مهم ترین خواص کنجد

مواد بسیار مهم و مفیدی مانند آهن، کلسیم، منیزیم، مس، فسفر، ویتامین E ,B و همچنین فیبر موجود در این دانه روغنی شگفت انگیز باعث شده تا به ماده ضروری برای بدن تبدیل شود. پزشکان بر این باورند که مصرف کنجد باعث تقویت سیستم ایمنی، سلامت استخوان ها، قلب و عروق و پوست و مو نیز می شود.

به قدری ویتامین های کنجد کامل و جامع هستند که تغذیه بسیار خوبی برای گیاهخواران محسوب می شود. خواص موجود در کنجد سبب شده تا برای سلامتی انسان ها مفید و ضروری باشد و به پیشگیری از ابتلا به بیماری های بسیاری نظیر: مبارزه با دیابت، بهبود سلامت دستگاه گوارش، ضد سرطان، سلامت قلب و عروق، درمان کم خونی، کاهش درد مفاصل، بهداشت دهان و دندان، تقویت استخوان ها، بهبود سلامت تنفس، کاهش فشار خون، خاصیت التیام بخشی، کاهش اضطراب، کاهش کلسترول، کاهش وزن و درمان ترک کف پا کمک کند.

 

خواص کنجد

 

ارزش غذایی هر دانه کنجد در جدول زیر به طور کامل آورده شده است :

مواد تشکیل دهنده اصلی

ارزش

چربی کل

49.67  گرم

کربوهیدرات

23.45  گرم

پروتئین

17.73 گرم

سدیم

11.00 میلی گرم

روی

7.75 میلی گرم

آب

4.69 گرم

کلسترول

0.00 میلی گرم

قندها

0.30  گرم

کربوهیدرات خالص

-

کلسیم

975.00 میلی گرم

مس

4.08 میلی گرم

آهن

14.55 میلی گرم

منیزیم

351.00 میلی گرم

فسفر

629.00 میلی گرم

پتاسیم

468.00 میلی گرم

سلنیوم

34.40 میکروگرم

 

خواص کنجد برای زنان

کاهش علائم مرتبط با یائسگی: در سال 2016 مطالعه ای در مجله بین المللی علوم اجتماعی منتشر شد که از آزمایش انجام شده روی 35 تا 48 خانم گزارش می داد. طی این تحقیق گسترده ثابت شد دانه های کنجد حاوی ماده ای غنی از فیتواستروژن است و می تواند موجب کاهش علائم مرتبط با یائسگی مانند فراموشی، تورم و نوسانات وزن شود.

در این تحقیق به نقش کنجد در ایجاد تعادل هورمونی اشاره شد. زیرا مقادیر زیادی ویتامین B1، ویتامین B6، کلسیم، منیزیم و همچنین فیتو استرول در کنجد یافت می شود که باعث کم کردن میزان سطح توستسترون بدن می شود. همچنین موجب بهبود سطح انسولین در خون می گردد و قاعدگی را تنظیم می کند. جالب است بدانید خوردن کنجد باعث تنظیم هورمون های جنسی و کاهش درصد چربی های بدن زنان یائسه می شود.

اگر به دنبال سلامت رحم خود هستید، می توانید از کنجد استفاده کنید. کنجد حاوی ماده ای به نام لیگنان ها می باشد و در دسته ترکیبات فیتواستروژنیک قرار دارد. این مواد قادرند به تنظیم هورمون های استروژنی بدن کمک کنند. حفظ سلامت رحم و کاهش مشکلات هورمونی نظیر سندروم پیش از قاعدگی و سایر ناهنجاری های قاعدگی را به دنبال دارد.

خواص کنجد

خواص کنجد برای رحم

جلوگیری از رشد فیبروئیدهای رحمی: بسیاری از خانم ها از درد ناشی از پریود رنج می برند. علت ایجاد این درد، فیبروم های رحم است. هر چه قدر فیبر و کیست در رحم بیشتر باشد، درد ناشی از عادت ماهیانه بیشتر می شود. مصرف منظم کنجد به جلوگیری از تشکیل فیبروئیدهای رحمی کمک می کند. فیبروئیدها نوعی از توده های غیر سرطانی اند که در دیواره رحم رشد کرده و می توانند باعث درد و خونریزی شدید و مشکلات دیگر شوند. موادی با نام فیتواستروژن که در کنجد موجود است، منجر به تنظیم سطح استروژن بدن می گردد.

تقویت بافت های رحم: کلسیم و منیزیم موجود در بافت های کنجد باعث تقویت جداره رحم می شود. برای سلامتی رحم خانم ها فوق العاده ضروری و حیاتی است. مواد معدنی موجود در کنجد می توانند موجب تقویت دیواره های رحمی و بهبود انقباض عضلات رحمی کمک کنند.

پیشگیری از التهابات رحمی: کنجد حاوی آنتی اکسیدان هایی با نام سزامول و سزامین است که می تواند موجب کاهش التهابات رحمی شود. هرچه قدر التهاب و عفونت در رحم بیشتر باشد، احتمال ابتلا به مشکلاتی نظیر آندیمتریوز و بیماری های التهابی لگن بیشتر می شود. خواص ضد التهابی موجود در کنجد سبب می شود تا التهابات کمتر شوند و سلامت رحم حفظ شود.

بهبود باروری: کنجد تاثیر مثبتی بر باروری زنان داشته. ویتامین های گروه B موجود در این ترکیب مغذی باعث می شوند تا عملکرد تخمدان ها و کیفیت آنها افزایش یابد.

پیشگیری از سرطان رحم: آنتی اکسیدان های موجود در کنجد مانند ویتامین E و فنلی، می توانند استرس را کاهش دهند. همچنین منجر به جلوگیری از توده های سرطانی درون رحم شوند.

خواص کنجد

 

نتیجه گیری:

دانه روغنی خوش طعم کنجد دارای خواص بی نظیری است. بهبود سلامت دستگاه گوارش بدن، سلامت قلب و عروق، کاهش التهاب، کاهش سطح کلسترول خون، تقویت استخوان ها و ضد سرطان بودن از فواید شگفت انگیز کنجد می باشد. برای تقویت عملکرد تخمدان های بدن خانم ها نیز توصیه می شود.

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید