مدیکس

نیازهای تغذیه ای در سنین نوجوانی

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/7/7
10
+ 0 | - 0

از دوران بلوغ با عنوان مرحله سخت زندگی یاد می شود. رژیم غذایی و تغذیه مناسب، ورزش کردن و کنترل استرس موجب رشد صحیح و جلوگیری از آسیب های جبران ناپذیر در این دوره می شود. در صورتیکه شرایط مناسبی برای نوجوان فراهم باشد، این دوران بدون اختلال و راحت سپری می شود. یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار که بقیه عوامل را تحت تاثیر خود قرار می دهد، تغذیه است.

در بهترین حالت، نوجوان شما نیازهای تغذیه ای خود را از طریق تغذیه اصلی دریافت می کند. ولی بررسی های نشان داده با داشتن بهترین رژیم و برنامه غذایی باز هم احتمال در دسترس نبودن ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد بدن وجود دارد. کمبود انواع مواد مغذی شامل کالری، پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و ......... باعث اختلال در رشد و نمو بدن نیز می شود و بلوغ را به طور کلی مختل می کند. پس می توان نتیجه گرفت تغذیه در دوران بلوغ از اهیمت بسزایی برخوردار است.

 

آنچه درباره بلوغ باید بدانید

در این دوران بدن دختر و پسر دچار تغییراتی می شود و از لحاظ فیزیکی برای تولید مثل آماده می شوند. اندام های تولید مثل در بدن آنها شروع به رشد می کنند. موهای صورت پسران در می آید و سینه های دختران رشد کرده و بزرگ می شود. برای دختران تغییرات بلوغ از سن 10 تا 14 سالگی است و برای پسران این روند در باره زمانی 12 تا 16 سالگی اتفاق می افتد.

علاوه بر تغییرات بیان شده، تغییرات جسمی دیگری هم در ظاهرشان رخ می دهد. قد آنها حدود 20% بلندتر می شود و به قد نهایی بزرگسالی خود می رسند. همین روند دقیقا برای وزن آنها هم اتفاق می افتد. حدود نیمی از وزن بزرگسالی را در دوران بلوغ کسب می کنند. پس اهمیت الگوی تغذیه ای صحیح بسیار زیاد است. بازسازی استخوان ها در همین دوران به تکامل می رسد. اندازه اندام های بدن در حال بزرگ شدن است و توده استخوانی 45% افزایش می یابد.  

این موارد علت بسیاری از سوالات را برای شما بیان می کند. شاید از خودتان می پرسید که چرا نوجوان ما به سمت یخچال حمله ور می شود. دلیل آن میل بدن برای رشد و نمو بیشتر است.

تغذیه در دوران نوجوانی

اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی

غذاهایی که نوجوانان برای خوردن انتخاب می کنند، اکثرا ناسالم اند مانند فست فود ها، تنقلات چرب و شور، شیرینی و شکلات بیش از اندازه، سس ها و افزودنی ها و....... به همین خاطر، کمتر علاقه به سبزیجات و میوه ها از خود نشان می دهند. بسیاری از اوقات آنها تحت تاثیر انتخاب ها و آرایش غذایی هم سن و سالان خود قرار می گیرند.

طبق تحقیقات نشان داده شده، در مقایسه با دوران قبل، دختران امروز بلوغ را از سنین پایین شروع می کنند. ارتباط آن با رژیم غذایی، تاثیر استفاده فست فودها و مواد فرآوری شده بر پایین آوردن سن بلوغ است.

موضوع مهم دیگر، عدم استفاده نوجوانان از همه گروه های غذایی می باشد. بطوریکه تنها دو درصد از آنها مواد غذایی متنوع و سالم را در برنامه غذایی شان می گنجانند. همین عامل باعث ریزش مو و آسیب های شدید پوستی و همچنین ایجاد حس بدخلقی می شود. اغلب نوجوانان اشتها شدیدی برای خوردن فست فودها دارند و در عوض هیچ تمایلی به دریافت سبزیجات و میوه ها ندارند. این موارد چاقی بزرگسالی را رقم می زند و در آینده زمینه را برای بروز بیماری های قلبی عروقی آماده می کند.

تغذیه در دوران نوجوانی

نقش تغذیه در پیشگیری از اختلالات بلوغ

داشتن تغذیه خوب از دوران کودکی آغاز می شود. دریافت مواد تغذیه ای خوب و کافی در دوران نوزادی، کودکی و بلوغ می تواند سلامتی را در تمام عمر تضمین کند. برخی از مواد غذایی بیشتر از سایر گروه ها ضروری و مورد نیاز است مانند:

منیزم: به کمک منیزیم 300 واکنش اساسی سوخت و ساز در بدن به طور کامل انجام می شود. جالب است بدایند بیش از نیمی از نوجوانان به منابع کافی منیزیم دسترسی ندارند.

ویتامین D: بر رشد کامل استخوان های بدن تاثیر می گذارد. کمبود این ماده ضروری باعث می شود تا دیابت و چاقی و تاثیرات منفی آن در بلوغ کمرنگ تر شود.

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید