مدیکس

درباره خواص عسل بیشتر بدانیم

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/7/23
7
+ 0 | - 0

حتما تا بحال درباه خواص و مزایا عسل زیاد شنیده اید و خوانده اید. ماده ای طبیعی و دارای قند که بسیار چسبناک است و توسط زنبور عسل ساخته می شود. عسل سرشار از مواد قندی، ویتامین ها و مواد مغذی است که برای انسان بسیار مفید اند. این ماده از دو جنبه حائز اهمیت است. زیرا دارای خواص بسیار غذایی و دارویی می باشد. امروزه تحقیقات زیادی در حوزه طب سنتی انجام شده و حاکی از ویژگی های درمانی بیشمار عسل است به طوریکه در ادیان مختلف و حتی قران از این ماده پرخاصیت یاد شده است.

 

طرز تهیه عسل

زنبورهای عسل روی گل ها می نشینند و شهد آنها را در عسل دان ذخیره می کنند. زمانیکه این گرده ها به بدن بر می گردند، این مواد با سایر مواد دیگر در بدن آنها مخلوط می شود و به صورت قطرات عسل در لانه هایی که خودشان می سازند و کندو نام دارد جمع آوری می شود. خوب است بدانید زنبورها هرگز نمی خوابند و در ساعات روز به جمع آوری گرده ها و ذخیره سازی آنها در لانه های کندو مشغول هستند.

شب هنگام دوباره این عسل های ذخیره شده را می مکند و با مواد مختلف درون بدن خود مانند دیاستاز ترکیب می کنند. سپس مقداری از آب آن به کمک عسل دان گرفته می شود و مجددا آن را در لانه های کندو ذخیره می کنند.  

 

خواص عسل برای خانم ها

عسل طبیعی دارای خواص بسیار زیادی برای بدن انسان است و ارزش غذایی بالایی دارد. حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی، مقدار زیادی اسید آمینه و قندها است که خوردن آن برای بدن خواص بیشماری به همراه دارد. همچنین دارای مواد اسیدی و ضد باکتریایی بوده و آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی در خود دارد. اگر بخواهیم به خواص آن برای زنان اشاره کنیم، باید به هضم سریع عسل در بدن و قابل جذب بودن اشاره کنیم. به کمک این خاصیت می توان نقاهت های پس از بیماری را به راحتی پشت سرگذاشت و بدن را تقویت نمود.

از دیگر خواص آن برای بانوان می توان به ضد آلرژی بودن اشاره کرد. اگر از آن دسته افرادی هستید که در بهار و پاییز دچار آلرژی می شوید، عسل داروی مخصوص شما است. در شروع فصل آلرژی می توانید عسل را هرروزه  مصرف کنید و تاثیرات آن را بر بدن خود ببینید. وجود گرده در عسل به تولید آنتی بادی های مفید بدن کمک می کند. به نوعی واکسن طبیعی را می توان استفاده نمود و ایمنی را بالا برد.  

درباره خواص عسل بیشتر بدانید

عسل علاوه بر تقویت بدن، موجب جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه می شود. اگربه طور روزانه و مرتب یک قاشق چایخوری عسل به همراه کمی آب ولرم میل نمایید، جذب کلسیم در بدن شما به راحتی صورت می گیرد.

نکته: مصرف عسل برای تمامی گروه های سنی بلامانع نیست و نباید به کودکان کمتر از دو سال عسل داده شود. زیرا امکان وجود داشتن مقداری سم بوتیلیسم در عسل وجود دارد  که هضم و جذب بدن کودکان و نوزادان را با مشکل روبرو می کند.

خواص عسل برای مردان

از دیگر خواص عسل طبیعی برای مردان، می توان به خاصیت درمان کنندگی سرماخوردگی و برطرف کردن حالت های آلرژیک، از بین بردن رفلاکس معده و درمان زخم ها و سوختگی ها می توان اشاره کرد. از عسل در موارد دیگری همچون رفع بی خوابی، تقویت قوای جنسی و پیشگیری از سرطان استفاده کرد.

فواید عسل برای عفونت بدن

از گذشته تا به حال، متخصصان تغذیه بر تاثیرات ضد عفونی کنندگی عسل تحقیق کرده اند و دریافته اند که از عسل به عنوان یک التیام بخش و درمان کننده زخم های بدن نیز استفاده می شود. این ماده شیرین که از آن برای پاک کنندگی بدن استفاده می شود، خواص بی نظیری دارد. البته باید به کیفیت عسل در میزان تاثیرگذاری درمانی نیز توجه ویزه نمود. یعنی اگر عسل نامرغوب باشد، نمیتوان انتظار پاک کنندگی و درمان عفونت را از آن داشته باشیم. عسل دارای آنتی اکسیدان های زیادی است و می تواند از رشد میکروب های زیادی جلوگیری کند. هموگلوبین ها و گلبول های سفید، وظیفه دارند اکسیژن رسانی را به سایر اندام های بدن به خوبی انجام دهند. زمانیکه تعداد سلول های اکسیژن رسان افزایش یافت، گردش خون بیشتر می شود و این موضوع باعث درمان عفونت های بدن می شود.

 

درباره خواص عسل بیشتر بدانید

 

خواص عسل برای اعصاب

افراد زیادی مشکل ضعف اعصاب دارند و برای رفع این مشکل سالانه مبالغ زیادی را خرج می کنند. برخی هم برای فرار از این مشکل مرتبا از داروهای شیمیایی استفاده می کنند. جالب است بدانید از عسل برای رفع افسردگی، افزایش طول عمر و درمان آلزایمر کمک می گیرند. زیرا عسل برای درمان بیماری های وابسته به سلول های عصبی اثر بخش است. افرادی که از عسل برای درمان درد خود استفاده می کنند، بسیار خوش بین تر و سرحال تر شده اند.

 

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید