مدیکس

آیا برنج برای بدن مفید است یا مضر؟

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/7/29
3
+ 0 | - 0

اگر قصد رژیم گرفتن دارید، احتمالا دکتر به شما توصیه کرده که مصرف برنج را محدود کنید یا اصلا نخورید. شما هم برای کاهش وزن و داشتن اندامی زیباتر قصد دارید تا مو به مو رژیم را تکرار کنید. اما تحقیقات نشان داده است که مصرف برنج برای بدن فوایدی دارد و موجب می شود ویتامین های کامل B و ویتامین E به خوبی جذب بدن شود.

برنج یکی از گیاهانی است که در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای آسیایی به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات بسیار زیادی روی گیاه برنج انجام شده که نشان می دهد این گیاه از چه خواص درمانی برخوردار است.

حذف کردن برنج عوارض زیادی برای بدن دارد از جمله:

برنج برای دستگاه گوارش مفید است و حدف کردن ان باعث می شود مواد مغذی که موجب تقویت معده می شود از رژیم غذایی کاملا حذف شود.

تامین کننده های ویتامین B موجود در برنج سبب می شوند تا میزان کافی ویتامین B جذب بدن شود و همین ویژگی سبب می شود تا ریزش مو کمتر اتفاق بیافتد و جوانسازی پوست را به دنبال دارد. این ماده مغذی شامل خواص بسیار زیادی برای بدن است و به همین دلیل باید در رژیم غذایی جای داشته باشد. همچنین اگر قصد کاهش وزن را دارید، نباید برنج را از وعده های غذایی خود حذف کنید.

 

فواید شگفت انگیز برنج برای جلوگیری بیماری ها:

ثابت نگه داشتن وزن و حفظ محدوده سالم وزن: در صورتیکه به اندازه برنج مصرف کنید، وزن سالم بدن حفظ می شود. زیرا چربی و کالری برنج کم است و می تواند گزینه ای بسیار عالی برای بدن محسوب شود. شاید برای شما جالب باشد اما مصرف به اندازه برنج می تواند برای کاهش وزن هم موثر باشد. البته مشروط بر اینکه زیر نظر متخصص تغذیه مصرف شود.

 

آیا مصرف برنج مفید است یا مضر؟

کاهش التهاب بدن: ترکیبات موجود در برنج به خصوص فیبر و سایر مواد معدنی مانند منگنز دارای خواص ضد التهابی اند. همین ویزگی صبب می شود تا خواص ضد التهابی زیاد برای بدن داشته باشد.

پایین آوردن سطح کلسترول خون: برنج حاوی مواد معدنی زیادی مانند فیتوسترول ها می باشد. این ماده می تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد. همچنین سلامتی قلب را تضمین می کند.

کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی: میزان فیبر برنج بالا است و از همین رو می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته و نشان می دهد مردم در کشورهایی که برنج را به عنوان غذای اصلی مصرف می کنند دچار بیماری های قلبی عروقی کمتری می شوند.

کنترل فشار خون: از دیگر خواص برنج کنترل فشار خون می باشد. چون میزان سدم برنج بسیار کم است و می تواند به افراد کمک کند تا فشار خون خود را پایین بیاورند.

کم شدن احتمال ابتلا به سرطان: مصرف برنج می تواند احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد. کسانی که از بیماری سرطان رنج می برند، می توانند به کمک برنج، نقش بسیار زیادی در سلامت خود ایفا کنند و درمان راحت تری داشته باشند. 

درمان مشکلات گوارشی: اگر از مشکلات گوارشی مانند معده درد، استفراغ، سوزش سینه و سوء هاضه رنج می برید، حتما مصرف برنج را در برنامه غذایی خود قرار دهید. میزان برنجی که شما مصرف می کنید تاثیر بسزایی در سلامتی شما دارد. به همین دلیل توصیه می شود اگر قصد مصرف برنج را دارید، حتما با متخصص تغذیه صحبت کنید.  

کمک به بهبود اختلالات روانی: مصرف برنج می تواند به بهبود اختلالات روانی مانند افسردگی کمک کند. این گیاه نه تها می تواند در درمان اختلالات روانی مفید باشد، بلکه نقش بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به این عارضه نیز وجود دارد.

تقویت کننده سیستم ایمنی: برنج حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین نیز می باشد. به همین دلیل می تواند تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی نیز داشته باشد. البته به این نکته توجه داشته باشید که برنج به تنهایی باعث تقویت سیستم ایمنی نمی شود. ضروری است که از سایر مواد مغذی در کنار برنج استفاده کنید.

سلامتی و جوانسازی پوست: اگر مایل هستید تا پوستی شفاف و جوان داشته باشید، مصرف خوراکی هایی مانند برنج می تواند برای شما مفید باشد. مصرف برنج می تواند احتمال ابتلا به بیماری های پوستی را کاهش دهد. همچنین باعث می شود تا ظاهری جذابتر و درخشان تر نیز داشته باشید.

 

آیا مصرف برنج مفید است یا مضر؟

 

چه کسانی نباید برنج بخورند

اگر جز آن دسته افراد کم تحرک هستید، برنج را کمتر مصرف کنید. چون با خوردن برنج، گلوکز وارد سلول ها می شود و به صورت جربی نیز ذخیره می شود. در نتیجه دچار چاقی شکمی خواهید شد. برای جلوگیری از افزایش وزن، به جای برنج سفید از سایر کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید. می توانید از برنج قهوه ای و غلات سبوس دار استفاده کنید.

دسته دوم ان گروهی هستند که به دیابت دچارند. این افراد باید از برنج کمتری استفاده کنند تا قند خونشان بالا نرود.

یبوست بیماری بسیار خطرناکی است و بهتر است از طریق تغذیه کنترل شود. برنج برای چنین افرادی مضر است و باید کمتر خورده شود.

 

برنج کته یا آبکش برای رژیم

اغلب افراد فکر می کنند که اگر میزان معینی برنج داشته باشند و آ را آبکش کنند، انرژی حاصل از آن با زمانیکه همین میزان برنج را کته می کنند متفاوت است. در پاسخ به این مورد باید گفت ذات برنج نشاسته ای است و شستن زیاد و آبکش کردن برنج، تاثیری بر میزان نشاسته ای بودن آن نخواهد گذاشت. در اصل بین برنج کته شده و آبکش، تفاوتی از لحاظ میزان انرژی و چاق کنندگی وجود ندارد. به یاد داشته باشید مصرف بیش از اندازه برنج چه کته و چه به صورت آبکش مضر است و باعث افزایش وزن می شود. نکته قابل توجه، حفظ ویتامین های گروه B در حالت کته بیشتر است.  

 

آیا مصرف برنج مفید است یا مضر؟

 

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید