مدیکس

کاهش وزن در بارداری خطرناک است؟

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/7/3
17
+ 1 | - 0

بسیاری از خانم ها زمانیکه باردار می شوند، فکر می کنند باید به جای دو نفر غذا بخورند. همزمان به طور طبیعی هم وزن اضافه می کنند و چاق تر به نظر می رسند. از نظر خودشان بسیار عادی به نظر می رسد که موقع وزن گیری سه ماهه حداقل دو کیلو وزن اضافه کرده باشند.

در صورتیکه این باور اشتباه است. اضافه وزن غیر نرمال زایمان را با مشکل روبرو می کند و فرد را دچار چاقی بعد از بارداری می کند. مادران چاق در معرض بیماری های گوناگونی از جمله قند بارداری و دیابت نوع دو، نفس تنگی و کمر درد نیز هستند.

حال از خود می پرسید، آیا کاهش وزن در بارداری طبیعی است و به سلامتی جنین آسیبی وارد نمی کند؟ امکان دارد شما در حال کاهش وزن بودید و متوجه شدید که باردار هستید. یا پزشک قبل از بارداری به شما توصیه کرده است وزن خود را تا حدودی کاهش دهید. با خودتان مدام فکر می کنید که چند کیلویی کاهش وزن برای شما و نوزادتان مفید است. شاید هم به دلیل حالت تهوع صبحگاهی ناشی از عوارض بارداری به طور ناخواسته وزن کم می کنید و مطمئن نیستید که این مورد تا چه حد مشکل ایجاد می کند.

در ادامه این مقاله از وبسایت تخصصی کلینیک مدیکس به بررسی این موضوع می پردازیم که کاهش وزن در دوران بارداری چه عوارض و پیامدهایی دارد.

 

بررسی کامل

به طور کلی، پزشکان و متخصصان تغذیه کاهش وزن عمدی در بارداری را هیچگاه توصیه نمی کنند. از طرف دیگر، چاقی شدید ممکن است حاملگی و زایمان را با مشکل روبرو کند و سلامتی مادر نوزاد را به خطر بیاندازد. به این علت گاها پزشک کاهش وزن را توصیه می کند. اما به یاد داشته باشید که این کاهش وزن باید طبق اصول و زیر نظر پزشک متخصص تغذیه باشد تا هیچ گونه مشکلی برای مادر و جنین پیش نیاید.

 

کاهش وزن در بارداری

متخصصان تغذیه و بارداری انجمن آمریکا توصیه می کنند که مادران باردار کاهش وزن را در بارداری تجربه نکنند و آن را ایده آل نمی دانند. ولی بعضی از آنها در شرایط خاص و اضطراری که مادر به شدت دچار اضافه وزن باشد،چنین کاهش وزنی را مجاز می دانند. گاهی اوقات برای چنین افرادی با وزن خیلی بالا و غیر نرمال، ثابت نگه داشتن وزن را به جای لاغر شدن و کاهش وزن توصیه می کنند.

برخی از مادران باردار به علت ویار صبحگاهی و نخوردن وعده صبحانه دچار کاهش وزن شدید خواهند شد که این مورد مشکل جدی ایجاد نمی کند به خصوص اگر در زمان بارداری خود به مقدار مناسب وزن اضافه کرده باشید. پزشکان در خصوص میزان وزنی که زنان در بارداری تجربه می کنند بر این باورند که اگر میزان کاهش وزن بیشتر از وزن مناسب سه ماه اول بارداری باشد، مراجعه به پزشک متخصص ضروری و به نوعی وضعیت خطرناک است.

به گفته پزشکان، در شرایطی که وزن مادر باردار بیشتر از 136 کیلوگرم باشد، امکان دارد حاملگی را دچار مشکل کند.

 

کاهش وزن در دوران بارداری

 

نکته: می توانید بدون اینکه بر کاهش وزن در بارداری تمرکز داشته باشید، به تناسب اندام و حفظ وزن فعلی خود بیاندیشید. با انجام تمرینات ورزشی منظم و رعایت رژیم غذایی مخصوص که تحت نظر متخصص باشد، وزن خود را در حالت نرمال نگه دارید.  

پیامدهای کاهش وزن برای نوزادان

علت اصلی مخالفت پزشکان با کاهش وزن در دوران بارداری، به خطر انداختن سلامتی نوزادان به اشکال مختلف می باشد. به همین دلیل موسسات پزشکی بزرگ مانند  کالج آمریکایی زنان و زایمان کاهش وزن مادران باردار را توصیه نمی کنند.  جالب است بدانید که کاهش وزن در ایام بارداری می تواند مادر باردار را مستعد زایمان زودرس کند و سلامتی نوزاد را تهدید کند. در برخی موارد حادتر، عدم دارا بودن وزن کافی از سوی مادر جنین باعث افزایش خطر مرگ نوزاد هم شده است.

خطرات دیگری هم نوزاد را تهدید می کند که شامل موارد زیر هستند:

کند شدن رشد در نوزاد: پژوهش هایی که در این خصوص انجام شده نشان می دهد، نوزادانی که مادران آنها در ایام بارداری کاهش وزن جدی را تجربه کرده اند، روند رشد بسیار کندی دارند به طوریکه وزن تولد آنها از بقیه نوزادان کمتر است در نتیجه بدن ضعیفی دارند و دچار بیماری های متعددی می شوند.

زایمان زودرس: مادرانی که کاهش وزن بالایی را در ایام بارداری تجربه می کنند یا به اندازه کافی وزن اضافه نمی کنند، ممکن است در معرض خطر زایمان زودرس قرار بگیرند. چون از رژیم غذایی  محدود تبعیت می کنند و از برخی ویتامین ها و مواد معدنی محروم می شوند. به همین دلیل، احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد. آن دسته از نوزادانی که نارس به دنیا می آیند در معرض خطر رشد نابالغ ریه اند و بعضی اوقات به مراقبت های اورژانسی نیاز دارند.

مرگ و میر پیش از تولد: عدم دسترسی نوزاد به مواد مورد نیاز رشد و پیروی نکردن مادر باردار از یک رژیم غذایی صحیح و افزایش وزن اصولی زمینه را برای مرگ پیش از تولد فراهم می کند.

جایگزین های کاهش وزن

جایگزین های کاهش وزن

به جای فکر کردن به کاهش وزن در دوران بارداری، به این بیاندیشید که سالم ماندن و انتخاب سبک زندگی کم خطر هدفی است که باید به طور جدی آن را دنبال کنید. رژیم غذایی مقوی که حاوی هر شش گروه ماده اصلی یعنی کربوهیدرات، سبزیجات و میوه ها، پروتئین ها، لبنیات و سایر مواد مغذی و غنی که برای بدن ضروری است را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

یکی از اصول زندگی سالم، ورزش روزانه است. طبق تحقیقات انجام شده در زمینه باروری، تمرینات روزانه به شما کمک می کند تا وزن خود را کنترل کنید. زیرا ورزش در دوران بارداری بی خطر است و باعث بهبود اکسیژن رسانی به مادر و جنین می شود. کالج آمریکایی زنان و زایمان ادعا می‌کند که ایمن ترین تمرینات برای افراد باردار شامل پیاده روی، شنا، باغبانی و استفاده از دوچرخه ثابت همراه با یوگا و پیلاتس (هر دو اصلاح شده برای دوران بارداری) است.

 

کاهش وزن در دوران بارداری

 

نتیجه گیری:

به طور کاهش وزن در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا مانع رشد کامل جنین و رساندن مواد تغذیه ای به او می شود. بهتر است سایر جایگزین ها مانند ورزش و تحرک بدنی، ثابت نگه داشتن وزن بدن را  دنبال کنید.

برای اطلاع بیشتر درباره رژیم تغذیه ای دوران بارداری با کارشناسان مجموعه مدیکس تماس حاصل فرمایید.  

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید