مدیکس

معرفی روغن های گیاهی

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/7/12
7
+ 0 | - 0

روغن های گیاهی از گیاهان طبیعی به دست می آیند و به طور کلی بی ضرر تلقی می شوند. اما باید به این نکته توجه کرد که استفاده نادرست و بیش از حد از آنها موجب می شود تا برای بدن ضررها و پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

از روغن های گیاهی برای مصارف خوراکی و حتی درمانی استفاده می شود. زیرا تحقیقات علمی نشان داده است که نقش بسیار موثری در درمان فشار خون و چربی دارند. روغن های گیاهی مانند روغن کنجد و زیتون و کلزا به طور ارگانیک فرآوری می شوند و فاقد هرگونه افزودنی هستند و فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند.

علاوه بر این موجب زیبایی پوست و موی خانم ها هم می شود به طوریکه استفاده از این روغن ها باعث می شود تا پوستی شفاف و بدون جوش داشته باشید. همچنین موهای پرپشت و محکمی را برای شما به ارمغان می آورد.

در ادامه به معرفی چندین روغن پرکاربرد و مشهور که فواید زیادی برای سلامتی شما دارد می پردازیم.

 

لیست روغن های گیاهی

روغن آرگان

ترکیبات فعال موجود در روغن آرگان مانند اسیدهای چرب غیر اشباع ( اسید اولئیک و لینولئیک)، ترکیبات فنولی، ویتامین ها و سایر مواد معدنی سبب شده تا از این ماده به عنوان محصولی پرخاصیت و موثر برای تقویت پوست و مو نیز استفاده شود. از روغن آرگان به عنوان آنتی اکسیدان قدرتمند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند، استفاده می شود. اگر از روغن آرگان به طور مداوم مصرف کنید، می توانید کلاژن سازی بسیار قوی و کاهش میزان چین و چروک را انتظار داشته باشید.

 

به کمک روغن آرگان می توانید آبرسانی عمیق بدون مسدود کردن منافذ پوست را انجام دهید تا چربی های مورد نیاز پوست شما فراهم شود و طراوت و شادابی پوست بیشتر شود. همچنین از ایجاد آکنه پوستی جلوگیری می کند.

 

انواع روغن های گیاهی

 

فواید روغن آرگان برای مو بیشمار است. ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد و تقویت فولیکول های مو را تامین می کند و مانع از ریزش مو می شود و از ریزش آنها جلوگیری می کند. یکی از مشکلات رایج که موجب تشدید ریزش مو می شود، خشکی کف سر است. در صورتیکه می خواهید از این اتفاق جلوگیری کنید، با آبرسانی ریشه مو از خشک شدن و شوره سر پیشگیری کرده و موهای پرپشت و سالمی داشته باشید.

 

روغن نارگیل

منبع بسیار مفیدی برای تامین اسیدهای چرب اشباع بدن می باشد. موجب می شود ویتامین های مورد نیاز به راحتی جذب بدن می شود. به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست و مو شناخته می شوند. استفاده از این روغن به تعادل چربی پوست کمک می کند و دارای خواص ضد قارچی هم می باشند.

 

انواع روغن های خوراکی

روغن آفتابگردان

 یکی از رایج ترین روغن های گیاهی خوراکی، روغن آفتابگردان می باشد که از دانه های موجود در گل آفتابگردان به عمل می آید. دانه های گل آفتابگردن که همان تخمه آفتابگردان است حاوی روغن مفیدی می باشد که برای پخت و پز و سرخ کردن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مغز تخمه آفتابگردان از دانه ها جدا می شود و روغن آنها گرفته می شود.

 

به دلیل استقبال بی نظیر مردم از روغن آفتابگردان، شرکت های معتبر در تلاش اند تا با ایجاد تغییرات ژنتیکی در گل آفتابگردان، بدر مرغوبتری تولید کند تا هم در برابر آفت ها مقاوت داشته باشد و هم میزان روغن بیشتری تولید کند.

 

روغن ذرت

روغن گیاهی و پرطرفدار بعدی که محبوبیت آن نزد مردم زیاد است، روغن ذرت می باشد. مصرف مردم هم از این روغن بالا است. روغن درت از دانه های زرد رنگ ذرت یا همان بلال گرفته می شود. خود ذرت در صنعت و کشاورزی مصارف گوناگونی دارد. برای مثال از تفاله های ذرت به منظور تولید غذای دام استفاده می شود.

وجود دانه های روغنی موجود در گیاه ذرت باعث می شود تا صنعت تولید روغن جایگاه ویژه ای پیدا کند و از دانه های آن برای روغن کشی استفاده کنند.

 

روغن کلزا

استفاده از این روغن که به تازگی مرسوم شده، از گل کلزا که گلی زرد رنگ با دانه های ریز روغنی موجود می باشد، به عمل می آید. تا چند سال قبل روغنی به اسم روغن کلزا در بازار موجود نبود و شما چیزی به این اسم پیدا نمی کردید. اما امروزه با تمرکز صنعت روغن های خوراکی، روغن گیاهی وارد بازار شده و روغن گیری از آن مرسوم شده است. دانه های کلزا سرشار از روغن هستند. صنعت فرصت خوبی برای تولید روغن های گیاهی پیدا کرد و برای تولید روغن نباتی از این گیاه استفاده می کند.

 

روغن کانولا

نوع دیگری از روغن های گیاهی خوراکی است که مدت زمان نگهداری زیادی برای آن در نظر نگرفته شده و در واقع روغن جدیدی محسوب می شود. متخصصین ژنتیک برای افزایش بهره وری گیاه کلزا همچون دیگر گیاهان نیز آن را دست کاری و با اعمال تغییرات زیادی بر آن، گیاهی به نام کانولا نیز ایجاد کرده اند. به همین دلیل می توان ادعا کردن گیاه کانولا نوع دیگری از کلزا است که بعد از اصلاح ژنتیکی در دسترس مردم قرار گرفته است. اتفاقا با ایجاد این تغییرات، مواد بیماری زا موجود در کلزا به طور کامل برطرف شده و به روغنی مفید و پرکاربرد برای آشپزی نیز تبدیل شده است.

انواع روغن های گیاهی

 روغن زیتون

زیتون یکی از گیاهان بسیار مفید و پر خاصیت است که خوشبختانه دست کاری نشده است. روغن زیتون یکی از بهترین و سالم ترین روغن های گیاهی مایع است که مصارف خوراکی زیادی دارد. خوشبختانه تاکنون اصلا دستکاری ژنتیکی نشده است. دانه های زیتون منبع خوبی برای دریافت روغن هستند. با توجه به خواص بیشمار زیتون و روغن موجود در دانه های آن، قطعا روغن حاصل از آن برای شما بسیار مفید و استثنایی اند.

 

نتیجه گیری:

روغن های گیاهی خوراکی جایگاه ویژه ای در صنعت پیدا کرده اند و با استقبال مردم هم روبرو شده اند. خواص بسیار زیادی برای پوست و موی بدن دارند. ویتامین های مورد نیاز پوست را به راحتی فراهم کرده و مانع از بروز جوش و آکنه می شود. همچنین موجب کنترل چربی و فشار خون هم می گردد.

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید