مدیکس

پرکاری تیروئید و تغذیه

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/7/1
15
+ 1 | - 0

غده تیروئید در بدن برخی افراد فعالیت بیشتری می کند و همین امر باعث می شود تا تعادل آن به هم بریزد و فرد دچار اختلالاتی شود. در کنار مصرف داروها، یک رژیم غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی به شما کمک می کند تا تعادل هورمون های تیروئید را به حالت اولیه خود بازگردانید.

پرسشی که اینجا مطرح می شود این است که، چه موادی بدن را در برابر پرکاری تیروئید مقاوم می کند و به متعادل کردن هورمون ها کمک می کند؟

پاسخ به این سوال بسیار تخصصی و کلیدی بوده و به عوامل زیادی بستگی دارد؟ گروه های غذایی متفاوتی هستند که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند و در عوض برخی مواد دیگر را باید از برنامه غذایی تان حذف کنید.

در این مطلب از مجله سلامتی مدیکس، به نقش غذاها مفید در برابر پرکاری تیروئید می پردازیم. همچنین به طور جامع و کامل درباره عوامل موثر بر این بیماری و راه های درمتان و تشخیص آن نیز کمک خواهیم کرد.

 

پرکاری تیروئید و عوامل آن

به غده کوچک پروانه ای شکلی که در جلوی گردن قرار دارد و وظیفه تولید هورمون های تیروکسین و تری یدوتیرونین (T3)را دارد، غده  تیروئید گفته می شود. این دو هورمون نقش بسیار مهمی در تنظیم سوخت و ساز بدن نیز دارند. زمانیکه هورمون های نامبرده شده بیش از حد ترشح شوند، پرکاری تیروئید رخ می دهد.

تیروئید پرکار زمانی اتفاق می افتد که ترشح این غده غیر طبیعی و بیشتر از حد مجاز باشد. هایپرتیروئیدیسم متابولیسم بدن را بالا می برد و کاهش وزن غیر طبیعی در بدن اتفاق می افتد. همچنین نامنظم شدن ضربان قلب را به همراه دارد.

بعضی از مهم ترین علائم این بیماری عبارتند از:

  • کاهش وزن ناخواسته
  • اضطراب
  • تعریق غیر طبیعی و بیش از اندازه
  • حرکات مکرر روده
  • اختلالات خواب
  • ضعف عضلانی

اغلی اوقات با دارودرمانی سعی بر منظم کردن ترشح این غده دارند. اما در شرایط بسیار حادتر و دشوار، پزشکان با جراحی به منظور برداشتن همه غده  یا بخشی از آن سعی بر کنترل ترشح این غده دارند. 

 

پرکاری تیروئید و تغذیه

 

تیروئید پرکار چه ضرری دارد؟

قطعا زمانیکه تعادل بین هورمون های موثر بر سوخت و ساز بدن از بین برود، بدن با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد که برخی از این خطرات عبارتند از:

پوکی استخوان: اسکلت بدن همیشه در حال ترمیم و بازسازی سلول های جدید است. زمانیکه تیروئید پرکار می شود، در فرآیند جذب کلسیم در استخوان ها مشکل ایجاد می کند و در نتیجه بافت بسیار شکننده و نرم آنها دچار آسیب و شکستگی می شود و تا زمانیکه این بیماری به طور کامل درمان نشود، بدن مواد با ارزشی مانند فسفات و کلسیم را از طریق مدفوع و ادرار از دست می دهد. این پیامد بسیار خطرناک می تواند به شکستگی در نواحی مختلف بدن از جمله لگن شود و فرد را از زندگی روزانه عادی بازدارد.

عوارض چشم: عارضه بیماری پرکاری تیروئید که سلامتی چشم ها و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، بیماری گریوز است. در این وضعیت ممکن است خطرات زیادی چشم ها را تهدید می کند. از علائم حاد این بیماری می توان به متورم شدن و خشک و قرمز شدن چشم ها اشاره کرد. چنین بیماری باعث تار شدن دید، حساسیت به نور، سوزش و برون زدگی چشم ها می گردد.

عوارض قلبی: با بالا رفتن ترشح غدد تیروئید، طبیعتا بر فرآیند خون رسانی بدن نیز اثرگذار خواهد بود. در چنین شرایطی، بیمار شتاب و ضربان قلب بالایی را حس می کند. در موارد بسیار جدی تر، حتی می تواند منجر به سکته و ایست قلبی هم شود.

 

تاثیر رژیم غذایی بر پرکاری تیروئید

خوردن بعضی از مواد غذایی می تواند باعث حفظ سلامت تیروئید و کاهش برخی از اثرات منفی پرکاری تیروئید نیز شود. برخی مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی دیگر برای متعادل کردن تیروئید نیز ضروری به حساب می آیند. معمولا پزشکان به بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، رژیم غذایی کم ید را توصیه می کنند. زیرا این ماده معدنی باعث تولید هورمون های تیروئید شده مصرف کم آن باعث کاهش هورمون های تیروئید نیز می شود.

مواد غذایی حاوی ید کم: به همین منظور می تواند مواد خوراکی زیر را به رژیم غذایی خود بیفزایید زیرا دارای کمترین مقدار ید هستند:

  • نمک بدون ید
  • قهوه یا چای (بدون شیر یا خامه)
  • سفیده تخم مرغ
  • میوه تازه
  • مغزها و کره مغزها (مانند کره بادام زمینی)
  • پاپ کورن با نمک بدون ید
  • جو دوسر
  • عسل
  • سیب زمینی
  • شیره افرا

سبزیجات تازه: مصرف کردن سبزیجات تازه باعث بهبود عملکرد غده تیروئید هنگام استفاده از ید در بدن نیز می شود. از جمله سبزیجات مفید می توان به مواردی همچون: کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ و ........ اشاره کرد.

 

پرکاری تیروئید و تغذیه

ویتامین ها و مواد معدنی: آهن برای انجام عملکردهای طبیعی بدن از جمله حفظ سلامت تیروئید بسیار ضروری و مهم به شمار می آید. سلول های خونی برای اکسیژن رسانی به سایر سلول های بدن و این ماده معدنی نیز نیاز بسیار ویژه دارند. در صورت کمبود این ماده ضروری در بدن، سایر بخش های بدن دچار مشکل خواهد شد.  

با خوردن موادی همچون: گوشت قرمز، غلات غنی شده، لوبیا و عدس، مغزها، گوشت ماکیان مانند مرغ و بوقلمون، سبزیجات دارای برگ سبز و گوشت قرمز منابع مهم آهن به شمار می ایند و می توانند میزان آهن خون را بالا ببرند. 

سلنیوم: یکی از عناصر مهم در کنترل هورمون تیروئید و ایجاد تعادل برای آن، عنصر سلنیوم نیز می باشد. تاثیر این هورمون برای بدن به اندازه ای زیاد است که می تواند منجر به حفاظت از تیروئید در برابر بیماری ها شود. اگر به دنبال یافتن منابع غنی سلنیوم هستید، به سراغ مواد غذایی مانند قارچ، چای، برنج، تخم آفتابگردان، دانه چیا، آجیل برزیلی بروید.

زینک: روی یا زینک وظیفه استفاده از غذا برای تولید انرژی بدن را نیز بر عهده دارد. این ماده معدنی باعث سالم نگه داشتن بدن نیز می شود. برخی از مواد غذایی مثل گوشت گاو، نخود، پودر کاکائو، بادام هندی، قارچ و تخم کدو حلوایی از جمله منابع مهم زینک به حساب می آیند. با خوردن این گروه از مواد غذایی به سلامتی هورمون تیروئید خود کمک کنید.

 

پرکاری تیروئید و تغذیه

نتیجه گیری:

تیروئید یکی از غدد حیاتی بدن است که وظیفه متعادل کردن سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد. در صورتیکه با مشکل روبرو شود، باعث کاهش وزن غیر طبیعی و مشکلات بینایی و حتی قلبی عروقی نیز می گردد. برای کنترل عوارض منفی آن می توانید از مواد غذایی مفید حاوی زینک، روی، سلنیوم، ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که دارو درمانی را نمی توان نادیده گرفت.

برای دریافت رژیم غذایی مخصوص، می توانید با کارشناسان مجموعه مدیکس با شماره 09375134024 در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید