مدیکس

پیشگیری از سرماخوردگی و تغذیه

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/7/10
12
+ 0 | - 0

سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل پاییز و زمستان است که گاهی اوقات افراد در فصل تابستان هم به آن دچار می شوند. بدن درد، گلو درد، گرفتگی مجرای تنفسی، تب و لرز، درد در پیشانی و سرفه از علائم این بیماری مزمن می باشد. با شروع فصل سرما، پزشکان توصیه می کنند تا جایی که ممکن است از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنید.

برای کنترل هرچه بهتر این بیماری و مراقبت از بدن در برابر ویروس ها، روش های خوراکی یکی از موثرترین راهکارهایی است که می توانید مدنظر بگیرید. خوردن غذاهای مناسب چیزی فراتر از انرژی دادن به بدن شماست.

در ادامه این مقاله از وبسایت تغذیه ای مدیکس، به بررسی روش هایی می پردازیم که برای تقویت بدن در برابر سرماخوردگی مفید است و به شما کمک می کند تا پاییز و زمستان دور از بیماری داشته باشید.

غذاهای حاوی ویتامین C  از قبیل پرتقال، کیوی، گوجه فرنگی، ترشی ها، فلفل دلمه ای، سبزیجات تازه و لیمو ترش منابع مهم ویتامین C به شمار می آیند. نقش این ویتامین برای بدن، تقویت سیستم ایمنی و افزایش تعداد گلبول های سفید بدن نیز می باشد.

در کنار مصرف مواد حاوی ویتامین C، باید به اندازه آب بنوشید. مصرف آب و مایعات کمک می کند بدن هیدراته بماند از خشکی گلو جلوگیری می کند.

برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها بهتر است تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. به همین منظور، خوردن مواد غذایی همچون ماهی، آجیل، کره بادام زمینی و روغن زیتون از منابع مهم اسیدهای چرب امگا3 و 6 محسوب می شوند و از بدن در برابر بیماری های ویروسی و مزمن محافظت می کنند.

 

غذای تقویتی برای سرماخوردگی

اگر به این بیماری دچار شدید، به دنبال غذاهای پرانرژی و مقوی هستید تا موجب بهبود و تسریع روند درمان نیز شود. به همین دلیل، مصرف سوپ های گرم مانند سوپ جو همراه با سبزیجات تازه مثل قارچ و کلم بروکلی، آش شلغم، خورشت های گوشتی، آبگوشت های حاوی حبوبات و دمنوش های گیاهی مانند زنجبیل، آویشن، نعناع و مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ و گوشت باعث بهبود و کاهش علائم سرماخوردگی می شود.

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه که دارای خواص زیادی است، سوپ مرغ می باشد. سوپ مرغ دارای مواد با ارزشی همچون پروتئین، ویتامین های گروه B، روی و سلنیوم می باشد. در هنگام پخت سوپ مرغ حتما از سبزیجات تازه مانند جعفری، گشنیز، پیاز، سیر، سیب زمینی و بروکلی استفاده کنید.

پروتئین های موجود در مرغ باعث تقویت سلول های سیستم ایمنی و جذب مواد مفید در بدن نیز می شوند. ویتامین های موجود در این سبزیجات باعث بالا بردن سطح ایمنی بدن در برابر بیماری بیماری ها می شود و توان مقابله بدن بیشتر می شود.

پیشگیری از سرماخوردگی با تغذیه

علاوه بر موارد ذکر شده، سوپ ها و انواع آش حاوی مقادیر زیاد آب و الکترولیت هستند که بدن را هیدراته می کنند در نتیجه  گلو درد و سرفه های خشک را درمان می کند. آبگوشت های گرم سبب باز کردن مجرای تنفسی و برطرف کردن گرفتگی سینوس فرد سرما خورده شود. طعم بسیار خوشمزه و لذیذی دارند و هضم آنها برای سیستم گوارشی آسان است. علاوه بر این موارد، آبگوشت ها باعث کلاژن سازی و محکم سازی استخوان ها می شود.

از خواص درمانی سیر غافل نشوید. این گیاه به عنوان درمانی موثر برای سرماخوردگی شناخته شده است. اضافه کردن سیر به غذا موجب طعم دار کردن غذا و همچنین به شما در درمان بیماری آنفولانزا کمک کند. سیر دارای خواص ضد عفونی کننده بسیار زیادی است که موجب درمان گلودرد ناشی از سرماخوردگی نیز می شود. پس هرگاه به دنبال راهکاری برای کنترل علائم سرماخوردگی بودید، حتما از سیر کمک بگیرید.

 

معجزه برای درمان سرماخوردگی

درمان کننده های سرماخوردگی فقط غذاها نیستند بلکه بهتر است از نوشیدنی های مفید هم کمک گرفت. آب نارگیل نوشیدنی اثر بخشی است که می توانید هنگام ابتلا به سرماخوردگی از آن کمک بگیرید. علاوه بر داشتن قند طبیعی، منبعی برای انرژی بخشیدن به بدن شما باشد.

دمنوش چای: نوشیدن چای در طول روز می تواند برای هیدراته ماندن و از بین بردن التهابات گلو نیز موثر باشد. در اغلب شرایط، افراد مبتلا به سرماخوردگی، دچار احتقان نیز می شوند. یعنی درد و التهاب زیادی در گلوی خود حس می کنند که بعضا حرف زدن را برای آنها دشوار می کند. نوشیدن چای داغ باعث می شود تا گلوی شما بیش از حد تحریک شود. اما نوشیدن چای با داغی متوسط کمک می کند تا گلو دردتان آرام شود. چای دارای ترکیبات مفیدی با نام پلی فنون است. این ماده طبیعی دارای مزایای زیادی برای سلامتی دارد. آنتی اکسیدان های موجود در چایی باعث بالا بردن سطح ایمنی بدن نیز می شوند.

 

پیشگیری از سرماخوردگی با تغذیه

 

عسل: واقعا مجزه کننده و سودمند است و بدن را از میکروب و آلودگی پاک می کند. خواص ضد باکتری موجود در این ماده باعث پاک کردن بدن در برابر بیماری ها نیز می شود. بسیاری از مردم از عسل خام طبیعی برای از بین بردن آلرژی های فصلی استفاده می کنند. همچنین کاهش سرفه های کودکان با عسل به راحتی امکانپذیر است. اما دقت کنید که به کودکان زیر دوازده ماه نباید عسل داده شود.

بلغور جو دوسر: کالری مورد نیاز بدن فرد سرما خورده را به راحتی تامین می کند چون حاوی موادی مانند پروبیوتیک ها و ویتامین ها و مواد معدنی اند که بعد از خوردن این مواد حس می کنند پر انرژی تر شدند و توان مقابله با بیماری را دارند.

سبزیجات برگ سبز: حاوی ویتامین D و آهن، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند و همچنین منابع خوبی از آهن گیاهی، ویتامین C، ویتامین K  و فولات اند. پس در هنگام سرماخوردگی حتما از کلم پیچ، بروکلی، اسفناج، کاهو رومی و اسفناج به مقدار زیاد استفاده کنید.

 

پیشگیری از سرماخوردگی با تغذیه

 

نتیجه گیری:

با شروع فصل پاییز و زمستان و و شیوع بیماری سرماخوردگی، توصیه می شود اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرید تا از این بیماری دور بمانید. خوردن سوپ و آش را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سوپ مرغ حاوی پروتئین و ویتامین های گروه B است و به شما کمک می کند تا بدن قوی داشته باشید. آش پخته شده با بلغور جو دو سر هم انرژی از دست رفته بدن در هنگام بیماری را باز تولید می کند.

مطالب مرتبط
شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید